Auto Skup Warszawa i okolice

Omoda 5 to SUV idealny dla rodziny

Przestronność i praktyczność Omody 5 – test bagażnika, miejsca dla pasażerów i rozwiązań cargo w codziennym użytkowaniu

1. Wstęp

Rozważając zakup nowego samochodu typu SUV, wielu kierowców w pierwszej kolejności zastanawia się nad stylistyką pojazdu, parametrami silnika czy bogactwem wyposażenia multimedialnego. Jednak w codziennym użytkowaniu to często przestrzeń i praktyczność decydują o tym, czy dany model faktycznie spełni potrzeby kierowcy i jego rodziny. Dla osób, które chcą wykorzystać auto nie tylko do krótkich przejazdów po mieście, lecz także do dalszych podróży, przewozu bagażu lub większych zakupów, odpowiednia ilość miejsca i sprytne rozwiązania ładunkowe stają się wręcz kluczowe.

Chiński SUV Omoda 5 już od pewnego czasu wzbudza spore zainteresowanie na polskim rynku – między innymi swoim nowoczesnym designem, obietnicą konkurencyjnej ceny oraz coraz bardziej dopracowanymi technologiami. Jednak jak wspomniany model wypada w kontekście przestronności kabiny, konfiguracji siedzeń, wielkości bagażnika i dostępnych funkcji ułatwiających przewóz przedmiotów? Czy jest to rzeczywiście SUV, który zapewni komfort rodzinie lub osobom aktywnym, potrzebującym wszechstronnego auta?

W niniejszym artykule przyjrzymy się dogłębnie przestronności i praktyczności Omody 5. Rozpoczniemy od ogólnego omówienia wymiarów zewnętrznych i rozstawu osi, przechodząc płynnie do wrażeń z codziennej eksploatacji – zwłaszcza pod kątem miejsca na nogi i nad głową dla pasażerów z przodu i z tyłu. Następnie skupimy się na teście bagażnika, sprawdzając jego pojemność, ustawność i obecność przemyślanych rozwiązań takich jak siatki, haczyki czy dodatkowe schowki. W dalszej części omówimy różne patenty na przewożenie przedmiotów dłuższych czy nietypowych, a także praktyczność wnętrza (liczbę i umiejscowienie schowków, uchwytów na napoje itp.).

Całość uzupełnimy praktycznymi przykładami użycia Omody 5 w różnych sytuacjach życiowych – od weekendowych wyjazdów za miasto, przez rodzinne wypady z dziećmi, aż po codzienną eksploatację w przestrzeni miejskiej. W artykule nie zabraknie również wskazówek dotyczących optymalnego zagospodarowania wnętrza samochodu oraz porównań do konkurencyjnych modeli w segmencie kompaktowych SUV-ów.

Artykuł ten ma na celu odpowiedzieć na pytanie: czy Omoda 5 to pojazd, który bez trudu sprosta wyzwaniom codziennego transportu pasażerów i bagażu, a jednocześnie zaoferuje komfort podróżowania na dłuższych dystansach? Jeśli więc stoisz przed wyborem nowego auta i priorytetem jest dla Ciebie duża przestrzeń oraz funkcjonalność, zapraszamy do lektury tego obszernego testu.


2. Wymiary zewnętrzne Omody 5 i rozstaw osi

Aby zrozumieć, z jak dużym (bądź małym) SUV-em mamy do czynienia, warto zacząć od wymiarów zewnętrznych. Często parametry takie jak długość, szerokość, wysokość czy rozstaw osi (wheelbase) przekładają się na faktyczne możliwości aranżacji wnętrza. Choć design Omody 5 może sugerować dynamiczną sylwetkę z lekko opadającą linią dachu, kluczowe jest to, jak wpłynie to na przestrzeń w kabinie.

2.1. Długość, szerokość i wysokość

Przeciętny kompaktowy SUV mierzy zwykle około 4,3–4,5 metra długości. Omoda 5 plasuje się w tym przedziale, co oznacza, że nie jest ani przesadnie duża, ani zbyt ciasna w kontekście segmentu, w którym konkuruje (m.in. z takimi modelami jak Renault Captur, Škoda Kamiq, Kia Seltos czy Peugeot 2008).

Zwykle Omoda 5 w standardowej wersji wyposażenia osiąga długość ok. 4,4–4,45 m (w zależności od wersji, spojlera i elementów dodatkowych). Szerokość pojazdu z lusterkami wynosi nieco ponad 2 metry, co stanowi dość typową wartość dla miejskich crossoverów/SUV-ów. Wysokość to natomiast ok. 1,6–1,65 m, co zapewnia podwyższoną pozycję siedzącą, charakterystyczną dla aut tego segmentu.

2.2. Rozstaw osi i wpływ na przestrzeń w kabinie

Rozstaw osi (wheelbase) to odległość między przednią a tylną osią pojazdu. Jest to jeden z ważniejszych czynników decydujących o ilości miejsca dla pasażerów siedzących z przodu i z tyłu. W Omodzie 5 rozstaw ten wynosi w przybliżeniu 2,6–2,65 m, co plasuje ją w górnej strefie kompaktowego segmentu.

Im dłuższy rozstaw osi, tym większa przestrzeń może być zagospodarowana na nogi dla pasażerów, a także na bagaż. W praktyce oznacza to, że tylny rząd siedzeń powinien oferować wystarczającą ilość miejsca nawet dla rosłych pasażerów. Oczywiście, w dalszych częściach artykułu przyjrzymy się temu w praktyce, sprawdzając, ile faktycznie miejsca uzyskamy, a nie tylko opierając się na danych katalogowych.

2.3. Design a przestrzeń

Omówienie wymiarów zewnętrznych Omody 5 byłoby niepełne bez krótkiej refleksji na temat designu. Projektanci zdecydowali się na dość agresywny, nowoczesny wygląd, z charakterystycznymi przetłoczeniami bocznymi i dość wysoko poprowadzoną linią okien. Dach lekko opada w stronę tylnej klapy, co nadaje sylwetce dynamiki. Tego typu zabieg bywa jednak ryzykowny w kontekście miejsca nad głową dla pasażerów z tyłu. Wielu konkurentów boryka się z tym problemem w wersjach tzw. „SUV coupe”.

Na szczęście Omoda 5, mimo sportowego sznytu, wciąż pozostaje praktycznym pięciodrzwiowym SUV-em, który ma z tyłu dość wysoką linię dachu. Dzięki temu można liczyć na komfortowy kompromis między atrakcyjnym wyglądem a funkcjonalnością. Jednak dopiero w kolejnych rozdziałach sprawdzimy, jak projekt ten przekłada się na realny komfort pasażerów i wielkość bagażnika.


3. Kabina pasażerska – miejsce dla kierowcy i pasażera z przodu

Kiedy zasiadamy za kierownicą Omody 5, pierwsze wrażenie może być kluczowe w ocenie całego auta. Dotyczy to także subiektywnego odbioru przestrzeni i ergonomii. Wielu kierowców kupujących SUV-a oczekuje wyższej pozycji za kierownicą, dobrej widoczności, a także wystarczającej ilości miejsca na nogi i szerokości w okolicach ramion.

3.1. Wrażenia po zajęciu miejsca kierowcy

Po otwarciu drzwi w Omodzie 5 i zajęciu pozycji za kierownicą, większość osób zauważy stosunkowo łatwy dostęp do kabiny (dzięki podwyższonemu zawieszeniu). Fotel kierowcy może być regulowany w kilku płaszczyznach (w zależności od wersji wyposażenia – manualnie lub elektrycznie). Zakres regulacji jest przeważnie wystarczający dla osób o wzroście 170–190 cm, choć bardzo wysokie osoby (powyżej 195 cm) mogą odczuwać potrzebę lekkiego cofnięcia fotela bardziej niż jest to możliwe w niektórych egzemplarzach.

Zaletą jest też spora odległość dachu od głowy kierowcy, co oznacza, że nawet w wersjach z panoramicznym oknem dachowym nie powinno zabraknąć miejsca nad głową. Kierownica, najczęściej z regulacją w dwóch płaszczyznach, umożliwia dopasowanie do preferowanej pozycji prowadzenia auta.

3.2. Komfort pasażera z przodu

Siedzenie pasażera przedniego zwykle oferuje zbliżony poziom komfortu do fotela kierowcy. W wyższych wersjach wyposażenia występuje także regulacja elektryczna lub przynajmniej zwiększona liczba możliwych ustawień manualnych. Deska rozdzielcza i tunel środkowy zostały zaprojektowane tak, by nie ograniczać przestrzeni na nogi. Jednocześnie, w okolicach kolan pasażer raczej nie będzie odczuwał żadnego dyskomfortu w postaci wystających elementów czy ostro zakończonych krawędzi.

3.3. Schowki i uchwyty w przedniej części kabiny

Warto wspomnieć o praktycznych rozwiązaniach w obrębie deski rozdzielczej i tunelu środkowego:

  • Schowek przed pasażerem: dość pojemny, choć jego organizacja wewnętrzna jest dość standardowa. Można w nim zmieścić podstawowe dokumenty, niewielkie akcesoria czy parasolkę.
  • Konsola środkowa: w wielu wersjach Omody 5 znajdziemy tu podwójny uchwyt na kubki, a także niewielki zamykany schowek (podłokietnik) na drobiazgi typu portfel czy klucze.
  • Kieszenie w drzwiach: są wystarczająco duże, by pomieścić butelkę 1,5-litrową, co jest szczególnie przydatne podczas dłuższych podróży.

Pierwsze wrażenia w przedniej części kabiny sugerują, że Omoda 5 potrafi zapewnić komfort porównywalny do innych samochodów w segmencie C-SUV. Jednocześnie sprytne rozmieszczenie schowków sprawia, że kierowca i pasażer nie są zmuszeni do trzymania drobiazgów na kolanach czy w niewygodnych miejscach.


4. Miejsce z tyłu – test przestrzeni dla pasażerów drugiego rzędu

Nawet jeśli Omoda 5 zachwyca komfortem z przodu, to decydujące znaczenie dla rodzin i osób przewożących więcej niż jednego pasażera ma ilość miejsca w drugim rzędzie siedzeń. W końcu SUV-y często wybierane są właśnie ze względu na to, że oferują lepszą przestronność niż typowe hatchbacki w podobnej cenie.

4.1. Dostęp do tylnej kanapy

Drzwi tylne w Omodzie 5 otwierają się dość szeroko, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie – zwłaszcza jeśli na kanapie mają zasiąść dzieci, osoby starsze lub jeśli chcemy zamontować foteliki dla niemowląt. Wysoko poprowadzony dach to dobra wiadomość dla pasażerów, którzy nie muszą mocno pochylać głowy przy zajmowaniu miejsca.

4.2. Ilość miejsca na nogi i nad głową

Dla wielu decydującym parametrem jest przestrzeń na kolana i stopy, szczególnie gdy z przodu siedzi wysoki kierowca czy pasażer. W Omodzie 5, przy ustawieniu fotela kierowcy na osobę o wzroście ok. 185 cm, pozostaje solidna rezerwa miejsca dla pasażera siedzącego za nim. W testach przeprowadzanych przez niektórych dziennikarzy motoryzacyjnych, mierzących odległość między kolanami a oparciem fotela z przodu, Omody 5 plasowała się na poziomie przyzwoitym lub wręcz ponadprzeciętnym w porównaniu z innymi kompaktowymi SUV-ami.

Co się tyczy miejsca nad głową: pomimo lekkiego opadania dachu, osoby o wzroście do 185 cm nie powinny odczuwać braku przestrzeni. Dopiero bardzo wysocy pasażerowie (190 cm i więcej) mogą zbliżyć się do podsufitki, zwłaszcza w egzemplarzach z panoramicznym dachem. Nadal jednak ogólne wrażenia są pozytywne – kabina nie sprawia klaustrofobicznego wrażenia, a szerokość nad ramionami pozwala na wygodne podróżowanie nawet trzem osobom w drugim rzędzie, chociaż najwygodniej będzie oczywiście we dwójkę.

4.3. Regulacja oparcia i podłokietnik

W zależności od wersji wyposażenia, tylna kanapa może być wyposażona w regulację kąta oparcia. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie, które pozwala pasażerom dostosować pozycję siedzenia do własnych preferencji – np. bardziej pionowo przy krótkiej jeździe miejskiej lub odchylone przy dłuższej podróży.

W środkowej części oparcia zwykle znajduje się składany podłokietnik z dwoma uchwytami na napoje. Jest to standard w wielu nowoczesnych SUV-ach i Omoda 5 również podąża tym tropem. Dzięki temu pasażerowie mogą w trakcie jazdy wygodnie odłożyć puszkę z napojem lub butelkę. W codziennym użytkowaniu takie detale potrafią mieć duże znaczenie dla komfortu.

4.4. Montaż fotelików dziecięcych

Rodzice młodszych dzieci z pewnością zwrócą uwagę na system mocowania fotelików. Omoda 5 oferuje punkty ISOFIX na skrajnych miejscach tylnej kanapy, co obecnie stanowi niemal standard w segmencie SUV-ów. Ich dostępność jest dobra – nie ma potrzeby długiego szukania zaczepów głęboko w szczelinach między siedziskiem a oparciem. Również sama szerokość kanapy powinna wystarczyć na zamontowanie dwóch fotelików, pozostawiając jeszcze miejsce pośrodku (choć dość wąskie) dla trzeciej osoby.


5. Bagażnik Omody 5 – pojemność, kształt i praktyczne rozwiązania

Jednym z najważniejszych elementów decydujących o praktyczności każdego SUV-a jest bagażnik. To właśnie tam trafią zakupy, walizki, wózek dziecięcy czy sprzęt sportowy. W tym rozdziale skupimy się na tym, co Omoda 5 ma do zaoferowania w kontekście pojemności i funkcjonalności przestrzeni bagażowej.

5.1. Oficjalna pojemność bagażnika

W danych katalogowych Omoda 5 często pojawia się informacja o pojemności bagażnika w okolicach 360–400 litrów przy normalnym ustawieniu oparć tylnej kanapy (wartość ta może nieznacznie się różnić w zależności od wersji wyposażenia, obecności koła zapasowego czy zestawu naprawczego). Na tle konkurencyjnych kompaktowych SUV-ów jest to wynik mieszczący się w średniej. Nie jest może rekordowo duży, ale powinien sprostać większości codziennych potrzeb.

5.2. Głębokość i szerokość bagażnika

Pojemność w litrach to nie wszystko. Liczy się też kształt bagażnika. W Omodzie 5 zadbano o dość regularne i płaskie dno, co sprzyja łatwemu układaniu toreb i walizek. Boczne ścianki są względnie proste, bez nadmiernych zakrzywień czy wystających elementów. Dzięki temu, nawet jeśli na papierze bagażnik nie jest największy w klasie, to jest dobrze wykorzystany.

Ciekawostką jest wysokość progu załadunkowego. W zależności od wersji (różna wysokość zawieszenia), próg może się znajdować na wysokości ok. 70–75 cm nad ziemią. Nie jest to najniższy próg, ale dzięki temu, że klapa bagażnika unosi się dość wysoko, samo wkładanie większych przedmiotów nie jest szczególnie uciążliwe.

5.3. Składanie tylnych siedzeń i powiększanie przestrzeni

W codziennej eksploatacji możliwość składania oparć tylnej kanapy okazuje się kluczowa. W Omodzie 5 mamy do dyspozycji typowy podział kanapy w proporcjach 60:40, co umożliwia transport dłuższych przedmiotów przy zachowaniu części miejsc z tyłu.

Po złożeniu jednego lub obu segmentów, pojemność przestrzeni ładunkowej wyraźnie rośnie. Można uzyskać nawet ponad 1200 litrów (dane producenta), co pozwala na przewożenie np. roweru (po zdemontowaniu przedniego koła) lub mebli w płaskich paczkach (IKEA, itp.). Jedynym drobnym minusem może być niewielki próg po złożeniu oparć – nie zawsze dno staje się idealnie płaskie, w niektórych konfiguracjach występuje lekki uskok.

5.4. Rozwiązania ułatwiające załadunek

Pasażerowie docenią takie detale jak:

  • Haczyki na torby – dzięki nim można unieruchomić siatki z zakupami, co zapobiega ich przemieszczaniu się po całym bagażniku.
  • Siatka bagażowa lub mocowania do niej – w niektórych wersjach dostępna fabrycznie lub jako akcesorium, umożliwia przymocowanie drobniejszych przedmiotów.
  • Dodatkowy schowek pod podłogą – o ile samochód nie ma pełnowymiarowego koła zapasowego, w przestrzeni pod podłogą bagażnika można przechowywać np. apteczkę, trójkąt ostrzegawczy czy drobne narzędzia.

W wersjach wyższych wyposażeniowo dostępna bywa także elektrycznie otwierana klapa bagażnika z funkcją hands-free (ruch stopą pod zderzakiem). Jest to duże udogodnienie przy załadowanym bagażu, choć w niektórych przypadkach system potrafi być czuły i wymaga krótkiego treningu, by precyzyjnie „machnąć” stopą w odpowiednim miejscu.


6. Rozwiązania cargo w codziennym użytkowaniu

Oprócz podstawowej funkcji przewozu bagażu, Omoda 5 może być wyposażona w różne rozwiązania, które uprzyjemniają życie kierowcom potrzebującym przewieźć nietypowe przedmioty czy większe zakupy. Poniżej omawiamy kilka takich funkcjonalności.

6.1. Relingi dachowe i box dachowy

Wielu właścicieli SUV-ów decyduje się na montaż boksu dachowego, szczególnie podczas wakacyjnych wyjazdów, kiedy rodzinna liczba walizek przekracza standardowe możliwości bagażnika. Omoda 5 jest przygotowana na taką ewentualność – w większości wersji występują relingi dachowe, na których można zamontować poprzeczki i box. Wysokość dachu (ok. 1,6 m) sprawia, że sięganie do boxu wymaga minimalnej wspinaczki, ale jest to dość typowe dla SUV-ów w tym segmencie.

6.2. Składanie fotela pasażera z przodu

W niektórych samochodach SUV (i crossoverach) istnieje opcja złożenia oparcia fotela pasażera z przodu w taki sposób, by uzyskać dodatkową długość przestrzeni dla ładunku (np. narty, deski, długie paczki). W Omodzie 5 takie rozwiązanie bywa dostępne w wyższych wersjach wyposażenia lub jako opcja. Dzięki temu można przewieźć przedmioty o długości nawet ponad 2,2 m, co w typowym kompaktowym aucie byłoby niemożliwe.

6.3. Uchwyty i organizery w bagażniku

Producent Omody 5 w niektórych konfiguracjach oferuje dodatkowe organizery do bagażnika – np. specjalne przegrody dzielące przestrzeń bagażową na sektory, ułatwiające segregację bagażu (np. oddzielenie brudnych butów sportowych od torebki z zakupami spożywczymi). Zdarzają się też elastyczne taśmy, którymi można przypiąć np. laptopa czy cenniejszy sprzęt, aby nie przemieszczał się w trakcie jazdy.

6.4. Mocowanie fotelików dla zwierząt

Coraz więcej osób podróżuje z psami lub kotami i potrzebuje rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo czworonogom. W Omodzie 5 można wykorzystać np. specjalne pasy wpinane w uchwyty pasów bezpieczeństwa w tylnej kanapie. Alternatywnie, można umieścić transporter w bagażniku, choć warto wtedy zainwestować w kratkę oddzielającą przestrzeń pasażerską od bagażowej (o ile jest dostępna w akcesoriach). Niestety, w momencie pisania artykułu producent nie oferuje dedykowanej kratki w każdej wersji, więc konieczne może być posiłkowanie się uniwersalnymi rozwiązaniami.


7. Przykłady codziennego użytkowania – scenariusze

Aby zrozumieć, jak realnie wygląda przestronność i praktyczność Omody 5, przyjrzyjmy się kilku przykładowym scenariuszom, które mogą być typowe dla polskich rodzin czy indywidualnych kierowców.

7.1. Scenariusz rodzinny – weekendowy wypad za miasto

  • Opis sytuacji: Rodzina 2+2 (rodzice i dwoje dzieci) planuje weekend w górach. W bagażniku lądują dwie walizki, torba podróżna i niewielki namiot.
  • Wrażenia: Bagażnik Omody 5 o pojemności ok. 370–400 l mieści te wszystkie rzeczy bez większego problemu, choć jest niemal w całości wypełniony. Jeżeli do zabrania są dodatkowo rowery, można rozważyć użycie bagażnika rowerowego na haku (jeśli samochód jest wyposażony w hak) lub mocowanie rowerów na dachu. Wnętrze auta nadal pozostaje komfortowe, a dzieci na tylnej kanapie mają wystarczająco dużo miejsca na nogi.

7.2. Scenariusz miejski – duże zakupy

  • Opis sytuacji: Kierowca jedzie do centrum handlowego zrobić większe zakupy spożywcze i artykuły gospodarstwa domowego.
  • Wrażenia: Dzięki dość szerokiemu otworowi bagażnika i stosunkowo niskiej krawędzi załadunkowej (jak na SUV), łatwo jest włożyć kilka pełnych toreb z zakupami. Dodatkowe haczyki w bagażniku zapobiegają przewracaniu się mniejszych toreb. W razie potrzeby oparcia drugiego rzędu siedzeń można złożyć w proporcji 60:40, by przewieźć większy pakunek (np. telewizor w płaskim kartonie) jednocześnie z kilkoma torbami spożywczymi.

7.3. Scenariusz sportowy – przewóz sprzętu

  • Opis sytuacji: Kierowca uprawia sport wymagający przewozu sporego ekwipunku (np. deskę surfingową, narty, deskę snowboardową).
  • Wrażenia: Przy dłuższych i wąskich przedmiotach można skorzystać z bagażnika dachowego lub – jeśli wersja wyposażenia to umożliwia – złożyć do przodu oparcie fotela pasażera. W ten sposób Omoda 5 pozwala transportować ekwipunek sportowy bez konieczności rezygnowania z pasażerów na tylnej kanapie.

7.4. Scenariusz przeprowadzka – maksymalne wykorzystanie przestrzeni

  • Opis sytuacji: Student lub młoda osoba pracująca w innym mieście musi przewieźć kilka kartonów z ubraniami, książkami i drobnym sprzętem AGD.
  • Wrażenia: Złożenie tylnej kanapy do poziomu (choć z niewielkim uskokiem) umożliwia uzyskanie płaskiej lub prawie płaskiej powierzchni ładunkowej o pojemności przekraczającej 1200 l. Spora szerokość bagażnika i brak dużych nadkoli wewnątrz sprawiają, że można zmieścić kilka sporych pudeł. Nie zastąpi to oczywiście samochodu dostawczego, ale jest wystarczające do przewozu większości rzeczy z małego mieszkania lub pokoju w akademiku.

8. Praktyczność wnętrza – schowki, kieszenie i inne udogodnienia

Oprócz samego bagażnika czy konfiguracji kanapy, na ocenę praktyczności auta wpływają detale takie jak liczba schowków, kieszeni i uchwytów na napoje. Przyjrzyjmy się, jak Omoda 5 wypada na tym polu.

8.1. Schowki w desce rozdzielczej

Jak wspominaliśmy wcześniej, standardowym wyposażeniem jest dość pojemny schowek przed pasażerem. W niektórych wersjach może on być chłodzony (jeśli samochód ma rozbudowaną klimatyzację), co pozwala przechowywać napoje w przyjemnej temperaturze w upalne dni. Niestety, w podstawowych wersjach chłodzenie może być niedostępne.

8.2. Konsola środkowa i podłokietnik

Podłokietnik między przednimi fotelami zazwyczaj skrywa mały schowek, do którego można schować portfel, telefon, klucze lub inne drobiazgi. W wyższych wersjach wyposażenia mogą się tam znajdować gniazda USB lub 12 V, przydatne do ładowania urządzeń. Z przodu często znajdziemy też bezprzewodową ładowarkę do smartfonów (opcja w droższych specyfikacjach), co znacząco poprawia wygodę podczas długiej jazdy.

8.3. Kieszenie w drzwiach

Wspomniane kieszenie w drzwiach są przydatne przy codziennej eksploatacji – można w nich umieścić butelki z wodą, mapy, parasolki lub różne drobiazgi. Ważne, żeby były wyprofilowane w taki sposób, aby umieszczone w nich przedmioty nie wypadały przy ostrzejszych manewrach. W Omodzie 5 zwykle znajdziemy gumowe lub materiałowe wyściółki, które zapobiegają przesuwaniu się przedmiotów.

8.4. Uchwyt na okulary i inne detale

Dla kierowców lub pasażerów często przydatny jest uchwyt na okulary, umieszczony zazwyczaj w podsufitce w okolicach lusterka wstecznego. W Omodzie 5 bywa on dostępny w większości wariantów wyposażenia, co docenią osoby noszące okulary przeciwsłoneczne.

Niektóre egzemplarze tego chińskiego SUV-a mają też pomniejsze, mniej oczywiste udogodnienia, np. wyjmowany popielniczkę (jeśli ktoś jeszcze z niej korzysta) czy dodatkowe gniazda USB dla pasażerów z tyłu. Takie detale często przesądzają o pozytywnych odczuciach z codziennego użytkowania auta.


9. Porównanie z konkurencją w zakresie przestronności

Aby lepiej zrozumieć, na ile Omoda 5 faktycznie wyróżnia się (bądź nie) pod kątem przestronności i praktyczności, warto zestawić ją z kilkoma popularnymi rywalami z segmentu kompaktowych SUV-ów.

9.1. Renault Captur

  • Zalety Captura: dość głęboki bagażnik, spora liczba schowków, możliwość przesuwania tylnej kanapy w niektórych wersjach.
  • Porównanie: Omoda 5 zazwyczaj oferuje zbliżoną ilość miejsca dla pasażerów z tyłu, lecz w Capturze można nieraz skorzystać z bardziej elastycznego systemu przesuwanej kanapy.

9.2. Škoda Kamiq

  • Zalety Kamiqa: charakterystyczne dla marki „Simply Clever” rozwiązania – np. parasolka w drzwiach kierowcy, wiele uchwytów i schowków.
  • Porównanie: Omoda 5 i Kamiq mają podobne wymiary zewnętrzne, lecz Škoda może mieć nieco większy bagażnik w wersjach bez koła zapasowego (nawet do 400+ litrów). Omoda 5 nie pozostaje daleko w tyle, ale w minimalnych różnicach może przeważyć strona czeskiego SUV-a.

9.3. Kia Seltos (lub Kia Stonic na wybranych rynkach)

  • Zalety Kii: uznana na rynku marka, często bogate wyposażenie w standardzie, sporo praktycznych schowków.
  • Porównanie: Omoda 5 w polskich realiach jest jeszcze mniej popularna, przez co brak szerokiej bazy opinii użytkowników. Jednak wstępne testy sugerują, że przestronność kabiny stoi na zbliżonym poziomie, z lekkim wskazaniem na Omodę 5 w kontekście miejsca na tylnej kanapie (dzięki dość dużemu rozstawowi osi).

9.4. Peugeot 2008

  • Zalety: stylowe wnętrze, sporo schowków, dobrze wykorzystana przestrzeń bagażowa.
  • Porównanie: niektórzy kierowcy wolą bardziej zachowawczy projekt kokpitu i większą „klasyczną” kierownicę, jak w Omodzie 5, zamiast nietypowego i-Cockpit Peugeota z małą kierownicą i wysoko umieszczonym zestawem wskaźników. Przestrzeń bagażnika jest podobna w obu modelach.

Z analizy tych kilku przykładów wynika, że Omoda 5 nie odstaje w kwestii przestronności od europejskiej konkurencji. Jeśli coś może przemawiać na jej korzyść, to dobry rozstaw osi i przestrzeń na tylnej kanapie. Z kolei pewne drobne szczegóły typu przesuwana kanapa czy wyrafinowane „sprytne” rozwiązania mogą przemawiać na korzyść niektórych europejskich modeli.


10. Aspekty komfortu: akustyka i wyciszenie wnętrza

Przestronność to nie tylko ilość miejsca, ale i poczucie komfortu dla pasażerów. Czasami spore wnętrze może wydawać się głośne i mało przytulne, jeśli wyciszenie nie stoi na odpowiednim poziomie. Jak na tym tle prezentuje się Omoda 5?

10.1. Tłumienie hałasu od silnika i ulicy

Według opinii użytkowników i wstępnych testów redakcji motoryzacyjnych, Omoda 5 jest nieźle wyciszona – zwłaszcza przy prędkościach miejskich (do 60 km/h). Przy prędkościach autostradowych (120–140 km/h) do kabiny przedostaje się już wyraźny szum opływowy, co jest normalne w tym segmencie. Nie jest to poziom premium, ale w codziennej jeździe hałas nie powinien szczególnie przeszkadzać pasażerom w rozmowie czy słuchaniu muzyki.

10.2. Materiały wykończeniowe a wrażenie przestrzeni

Wnętrze Omody 5 zaprojektowano tak, by sprawiało nowoczesne i estetyczne wrażenie. Często znajdziemy tu miękkie tworzywa na desce rozdzielczej i drzwiach (w wyższych wersjach), co wpływa na ogólną atmosferę przytulności. Zdarzają się też elementy z lakierowanego plastiku, które mogą się rysować, więc warto uważać przy transporcie ostrych przedmiotów we wnętrzu.

Jakość spasowania i użytych materiałów ma także znaczenie pod kątem trwałości oraz ewentualnych odgłosów stukania czy skrzypienia po pewnym czasie. Na chwilę obecną, przy stosunkowo krótkim stażu Omody 5 na rynku, trudno o obszerną bazę długoterminowych opinii, niemniej pierwsze sygnały sugerują, że chiński SUV pozytywnie zaskakuje solidnym wykończeniem.


11. Wpływ rozwiązań multimedialnych i klimatyzacji na praktyczność

Nowoczesne systemy multimedialne, panele dotykowe i zaawansowane funkcje klimatyzacji również wpływają na postrzeganie przestrzeni i komfortu w samochodzie.

11.1. Ekran centralny i ergonomia

W Omodzie 5 standardem w większości wersji wyposażenia jest dotykowy wyświetlacz o przekątnej około 8–10 cali. Umieszczony na środku deski rozdzielczej, zapewnia dostęp do nawigacji, systemu audio, ustawień pojazdu itp. Dobrze, gdy taki ekran nie ogranicza wizualnie przestrzeni i nie tworzy efektu „zagracenia” kokpitu. W Omodzie 5 jest to raczej subtelnie wkomponowane – większość testujących chwali jasną, przejrzystą grafikę i relatywnie prostą obsługę.

11.2. Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa

W wyższych konfiguracjach Omoda 5 bywa wyposażona w dwustrefową klimatyzację (lub nawet trzystrefową na niektórych rynkach). Pozwala to pasażerom z przodu i z tyłu ustawić sobie indywidualnie temperaturę, co istotnie wpływa na komfort jazdy. Jeśli pasażerowie z tyłu mogą również sterować nawiewami (lub mają dodatkowe kratki wentylacyjne w środkowym tunelu), wówczas dłuższa podróż w letnim skwarze czy zimowych mrozach będzie dla nich znacznie przyjemniejsza.

11.3. Gniazda ładowania i porty USB

Omawiając praktyczność i przestronność wnętrza, nie można pominąć tak oczywistego elementu dzisiejszego świata jak porty USB do ładowania telefonów czy tabletów. W Omodzie 5 najczęściej znajdziemy je w konsoli środkowej (z przodu), a w niektórych egzemplarzach również z tyłu. Ich liczba może się różnić w zależności od wersji. Brak konieczności sięgania po ładowarkę zapalaniczkową (12 V) i przejściówki to spore ułatwienie w codziennym użytkowaniu – zwłaszcza w rodzinach z kilkoma urządzeniami elektronicznymi.


12. Funkcjonalność w zimie i na trudnym terenie

Skoro mówimy o SUV-ie, warto też rozważyć, jak Omoda 5 sprawdza się w mniej sprzyjających warunkach – zimowych czy na drogach o gorszej nawierzchni.

12.1. Napęd na przednie koła a przestrzeń

Większość wersji Omody 5 dostępnych na polskim rynku to pojazdy z napędem na przednie koła (FWD). Z jednej strony może to ograniczać możliwości terenowe auta, z drugiej jednak oznacza, że tylna oś i tunel środkowy nie są zajęte przez elementy układu napędowego 4×4. W efekcie we wnętrzu nie znajdziemy masywnego tunelu biegnącego przez środek podłogi, co zwiększa komfort dla pasażera siedzącego pośrodku tylnej kanapy i ułatwia zagospodarowanie bagażnika.

12.2. Prześwit i podjazdy

Omoda 5 posiada podwyższony prześwit, zazwyczaj w granicach 18–20 cm. To wystarczy, by poradzić sobie z krawężnikami w mieście czy lekkim terenem (np. gruntową drogą prowadzącą do domku letniskowego). Jeśli jednak często poruszamy się w górach lub w śliskich warunkach, brak napędu na cztery koła może być ograniczeniem. Z punktu widzenia praktyczności, wyższy prześwit umożliwia łatwiejsze wsiadanie/wysiadanie oraz załadunek. Należy jednak pamiętać, że w ekstremalnych warunkach (głęboki śnieg, bardzo strome podjazdy) auto bez AWD może mieć trudności z trakcją.


13. Dodatkowe akcesoria wpływające na praktyczność

Producenci często oferują akcesoria dodatkowe, które pozwalają dopasować samochód do indywidualnych potrzeb. Omoda 5 nie jest tu wyjątkiem.

13.1. Dywaniki gumowe i osłony progów

W kontekście dbania o czystość wnętrza i ochronę przed zabrudzeniami, warto zainwestować w dywaniki gumowe lub ochronne nakładki na progi. Ułatwia to utrzymanie porządku zwłaszcza wtedy, gdy podróżujemy z dziećmi lub przewozimy czworonoga.

13.2. Organizer bagażnika

Jak już wspominaliśmy, do Omody 5 można dokupić organizer bagażnika – zestaw przegród z tworzywa lub materiałowych przegród. Pozwala to uniknąć sytuacji, w której drobniejsze przedmioty „latają” po całej przestrzeni bagażowej podczas dynamicznej jazdy. W wielu przypadkach są to akcesoria dostępne w salonach, ale można również znaleźć zamienniki w ofertach sklepów motoryzacyjnych.

13.3. Uchwyty rowerowe na hak

Jeśli wersja Omody 5 jest wyposażona w hak holowniczy, do przewozu rowerów często korzystniejsze okazuje się specjalne mocowanie na haku niż tradycyjny bagażnik dachowy. Dzięki temu rowery nie podnoszą środka ciężkości pojazdu i nie zwiększają oporów powietrza (choć minimalnie nadal je zmieniają). To rozwiązanie jest szczególnie wygodne dla osób, które często przewożą kilka rowerów naraz.


14. Drobne minusy i sugestie ulepszeń

Żaden samochód nie jest idealny, dotyczy to również Omody 5. Choć w kontekście przestronności i praktyczności model ten radzi sobie dobrze, warto wskazać kilka aspektów, w których producent mógłby się poprawić.

14.1. Brak przesuwanej tylnej kanapy

Wielu konkurentów w segmencie (np. Renault Captur, niektóre modele Volkswagena) oferuje tylną kanapę przesuwaną w przód i w tył. Pozwala to zyskać dodatkowe litry w bagażniku lub zwiększyć komfort pasażerów w drugim rzędzie, w zależności od potrzeb. W Omodzie 5, w większości wersji, tego rozwiązania brakuje, co jest pewnym minusem.

14.2. Brak płaskiej podłogi po złożeniu tylnej kanapy

Choć po złożeniu oparć tylnej kanapy uzyskujemy dużą przestrzeń ładunkową, nie zawsze jest ona idealnie płaska. Pewien próg czy uskok bywa utrudnieniem przy wkładaniu dłuższych przedmiotów. Można by to poprawić, wprowadzając regulowane podłogi bagażnika lub system podwójnej podłogi (tak jak w niektórych modelach konkurencji).

14.3. Ograniczona sieć akcesoriów dedykowanych

Ponieważ Omoda 5 jest relatywnie nową propozycją na polskim rynku, akcesoria w postaci dedykowanych organizerów, kratek oddzielających, pokrowców itp. są jeszcze mniej dostępne niż w przypadku marek obecnych od lat. Niewykluczone jednak, że z czasem gama tych dodatków się rozszerzy, w miarę rosnącej popularności modelu.


15. Bezpieczeństwo a praktyczność – systemy wspomagające

Z punktu widzenia rodzin czy aktywnych użytkowników, ważne są także systemy bezpieczeństwa, które czynią codzienne użytkowanie bardziej komfortowym i bezstresowym.

15.1. Kamery cofania i system 360°

Manewrowanie SUV-em w ciasnych miejscach parkingowych może być wyzwaniem, zwłaszcza gdy bagażnik jest załadowany po dach i widok przez tylną szybę jest ograniczony. Wielu producentów, w tym Omoda, oferuje kamerę cofania lub nawet zestaw kamer 360°, ułatwiających obserwację otoczenia. W praktyce oznacza to mniej stresu przy parkowaniu tyłem czy wąskich uliczkach, co przekłada się na większą pewność i wygodę korzystania z samochodu.

15.2. Czujniki parkowania

Podobnie jak kamery, czujniki parkowania (przednie i tylne) to obecnie niemal standard w segmencie SUV. Omoda 5 często je posiada już w podstawie, a w wyższych wersjach dysponuje systemem ostrzegania dźwiękowego i wizualnego (na ekranie). Dzięki temu kierowca ma pełną kontrolę nad odległością od przeszkód, co minimalizuje ryzyko uszkodzeń zderzaka.

15.3. Asystent pasa ruchu i martwego pola

Choć wydają się to systemy związane z bezpieczeństwem podczas jazdy, mają także wpływ na praktyczność – pozwalają kierowcy skupić się na komforcie i przewożonym ładunku, zamiast przesadnie obawiać się sytuacji na drodze. W Omodzie 5 często występuje asystent pasa ruchu (sygnalizujący niezamierzone zjechanie z toru jazdy) czy system kontroli martwego pola, ostrzegający o nadjeżdżających pojazdach przy zmianie pasa. W kontekście dynamicznego rozwoju chińskich producentów można oczekiwać, że takie funkcje będą sukcesywnie udoskonalane i udostępniane w kolejnych aktualizacjach.


16. Koszty związane z przestronnością i wyposażeniem

Przestronność nie jest jedynym aspektem decydującym o atrakcyjności modelu, ale niewątpliwie wpływa na jego cenę i koszty eksploatacji. Jak to wygląda w przypadku Omody 5?

16.1. Cena zakupu w odniesieniu do praktyczności

W wielu przypadkach Omoda 5 bywa oferowana w konkurencyjnej cenie w stosunku do dobrze wyposażonych modeli europejskich. Jeśli porównamy kwoty w salonie i weźmiemy pod uwagę otrzymaną przestrzeń, okazuje się, że nabywcy dostają całkiem korzystny stosunek ceny do praktyczności. W dłuższej perspektywie kluczowe będzie jednak, czy koszty serwisowania i dostępność części pozostaną na zadowalającym poziomie.

16.2. Dodatkowe wyposażenie a cena końcowa

Rozwiązania takie jak elektryczna klapa bagażnika, kamerę 360°, organizer w bagażniku czy przesuwaną kanapę (o ile pojawi się w przyszłych wersjach) zawsze zwiększają cenę końcową. Zaletą Omody 5 jest to, że w podstawie często oferuje sporo – od kamery cofania po podstawowe systemy bezpieczeństwa – co w modelach konkurencyjnych bywa dostępne dopiero w droższych pakietach. Jednak bardziej zaawansowane akcesoria do konfiguracji przestrzeni bagażowej mogą już wymagać dopłat.


17. Utrzymanie czystości we wnętrzu – praktyczne wskazówki

Utrzymanie przestronnej kabiny w czystości jest łatwiejsze, gdy zastosujemy kilka prostych zasad.

17.1. Regularne odkurzanie i wycieranie

W przypadku SUV-ów używanych w terenie, błoto i piasek łatwo przedostają się do wnętrza. Warto dlatego mieć nawyk regularnego odkurzania dywaników i podłogi, zwłaszcza jeśli często podróżujemy z dziećmi lub zwierzętami. Mokre chusteczki lub ściereczki z mikrofibry przydają się do szybkiego usunięcia zabrudzeń z tworzyw sztucznych.

17.2. Pokrowce ochronne

Jeśli często przewozimy w bagażniku brudne sprzęty (np. narzędzia ogrodowe, rower), rozważmy zakup pokrowca ochronnego na wykładzinę bagażnika. Wielu producentów akcesoriów motoryzacyjnych oferuje dedykowane maty z podwyższonymi krawędziami, które można łatwo wytrzepać lub umyć.

17.3. Środki do pielęgnacji tapicerki

W przypadku skórzanej tapicerki (dostępnej w wyższych wersjach Omody 5) zalecane są specjalne środki czyszczące i konserwujące, aby skóra nie pękała i nie traciła koloru. Wnętrze materiałowe wymaga mniej zaawansowanej pielęgnacji, choć plamy z napojów czy jedzenia trzeba usuwać możliwie szybko.


18. Czy Omoda 5 spełnia oczekiwania rodziny 2+2?

Po przyjrzeniu się konkretnym danym i testom, możemy spróbować odpowiedzieć na pytanie: czy Omoda 5 będzie dobrym wyborem dla typowej rodziny z dwójką dzieci?

  • Przestrzeń z przodu: wystarczająca, nawet dla wysokich kierowców.
  • Tylna kanapa: miejsce na nogi i nad głową wystarczające dla dorastających dzieci, a także łatwość montażu fotelików (ISOFIX).
  • Bagażnik: ok. 370–400 l pojemności w standardzie, co pomieści wózek dziecięcy (składany) i zakupy, choć przy większym bagażu warto rozważyć doposażenie w box dachowy.
  • Drobne detale: schowki, kieszenie w drzwiach, uchwyty na napoje, organizery, wszystko to sprawia, że codzienne użytkowanie może być wygodne i przyjemne.

Podsumowując, Omoda 5 powinna spełnić wymagania typowej rodziny 2+2 w kwestii przestronności i praktyczności, o ile nie oczekujemy od niej możliwości przewożenia ogromnych ładunków (jak w dużych vanach czy SUV-ach segmentu D). W segmencie kompaktowych crossoverów wypada solidnie i konkuruje z uznanymi markami na dość wyrównanym poziomie.


19. Długodystansowy komfort – wrażenia po kilkuset kilometrach

Innym aspektem jest ocena komfortu i funkcjonalności po pokonaniu dłuższego dystansu. Nawet przestronne auto może męczyć, jeśli wnętrze nie oferuje odpowiedniej ergonomii na długich trasach.

19.1. Pozycja kierowcy i zmęczenie

Jak wspomniano wcześniej, fotele kierowcy i pasażera w Omodzie 5 należą do dość wygodnych, szczególnie w wersjach wyższych, gdzie mogą pojawić się dodatkowe funkcje (podgrzewanie, regulacja lędźwiowa). W długiej trasie docenimy odpowiednie podparcie odcinka lędźwiowego i dobrze wyprofilowane oparcia, choć subiektywne odczucia zależą od budowy ciała użytkownika.

19.2. Pasażerowie tylnej kanapy

Wielogodzinna jazda dla pasażerów z tyłu może być męcząca w niektórych autach, zwłaszcza jeśli oparcie jest zbyt pionowe. W Omodzie 5, jeśli mamy regulowany kąt nachylenia oparcia, pasażerowie mogą się trochę „ułożyć” w trakcie drogi. Minusem wciąż jest brak możliwości przesuwania kanapy w płaszczyźnie przód-tył (jak np. w niektórych minivanach), ale w tej klasie rzadko jest to spotykane.

19.3. Schowki na napoje i drobiazgi

W długiej trasie doceniamy wszelkie uchwyty na kubki z kawą czy butelki. Omoda 5 zapewnia takie uchwyty zarówno z przodu, jak i w tylnym podłokietniku (w większości wersji). Dodatkowe porty USB z tyłu pozwalają dzieciom oglądać bajki na tablecie lub słuchać muzyki, nie rozładowując baterii urządzenia.


20. Podsumowanie – czy Omoda 5 jest naprawdę praktyczna?

Dokonawszy przeglądu wszystkich aspektów związanych z przestronnością i praktycznością Omody 5 – od miejsca w kabinie, przez pojemność bagażnika, aż po różne sprytne rozwiązania cargo – czas na konkluzje.

  • Przestrzeń w kabinie: Omoda 5 oferuje w pełni wystarczające warunki dla czterech dorosłych osób, a nawet pięciu, o ile piąta osoba nie ma zbyt wielkich wymagań co do szerokości kanapy. Miejsce z tyłu, zwłaszcza na nogi, zbiera pozytywne opinie, wspomagane przez spory rozstaw osi.
  • Bagażnik: Choć 370–400 litrów nie jest rekordowym wynikiem, to dzięki regularnym kształtom i możliwości składania oparć możemy w praktyce przewieźć całkiem sporo ładunku. Zastosowane haczyki, siatki i schowki dodatkowe sprawiają, że codzienne zakupy czy bagaże na weekendowy wyjazd mieszczą się bez większego problemu.
  • Rozwiązania cargo: Oparcie tylne dzielone 60:40, opcjonalne złożenie fotela pasażera, relingi dachowe – wszystko to ułatwia transport nietypowych gabarytowo przedmiotów.
  • Wnętrze i schowki: Kabina została zaprojektowana z myślą o codziennym komforcie. Liczne kieszenie, uchwyty na kubki i praktyczne schowki pomagają w organizacji rzeczy osobistych.
  • Porównanie z konkurencją: Omoda 5 nie odbiega w tej kwestii od europejskich, japońskich czy koreańskich rywali – a pod niektórymi względami (np. tylna kanapa z przyzwoitą ilością miejsca) może wypadać nawet lepiej.

Krótko mówiąc, Omoda 5 okazuje się samochodem funkcjonalnym i przestronnym jak na swój segment. Drobne braki (typu brak przesuwanej tylnej kanapy czy czasami niewystarczająco płaska podłoga po złożeniu siedzeń) nie stanowią poważnej wady, a mogą zostać zrekompensowane przez inne zalety – takie jak konkurencyjna cena czy bogate wyposażenie standardowe.

Dla osób szukających kompaktowego SUV-a do codziennej eksploatacji, rodzinnych podróży czy aktywnych weekendów, Omoda 5 jawi się więc jako pełnoprawna alternatywa dla bardziej znanych marek. Ostateczny wybór zależy oczywiście od indywidualnych preferencji, budżetu i gotowości do zaufania nowej (na rynku europejskim) chińskiej marce. Jednak pod względem przestronności i praktyczności – co jest tematem niniejszego artykułu – Omoda 5 śmiało może konkurować z resztą stawki w swoim segmencie.

Scroll to Top